Kesan Ponteng Sekolah - 15 Mei 2012
Posted by Guru Perpustakaan & Media SK Telok Bahang | Posted in | Posted on Tuesday, May 15, 2012
Guru Besar SKTB memberi taklimat pada murid-murid Tahun 6 mengenai keburukan budaya ponteng sekolah dan apa kesannya terhadap murid-murid itu sendiri.
Ponteng sekolah sebenarnya tidak pernah menjanjikan kebaikan dan
keseronokan kepada pelajar. Malah, ia mendatangkan keburukan pada diri
pelajar itu sendiri. Antara kesan-kesan negative yang timbul ialah
seperti berikut:
1. Pembaziran masa dan tenaga
Kesan yang dihadapi jika pelajar ponteng sekolah terutamanya adalah
masa dan tenaga mereka akan dirugikan kerana masa yang dibazirkan tidak
akan dipulang ataupun dikembalikan. Jika mereka dapat menggunakan masa
mereka dengan baik iaitu tidak ponteng sekolah dan mementingkan
pelajarannya, mereka akan berjaya dalam masa yang akan datang dan
kerjayaannya dapat memberi kehidupan yang baik dan selesa kepada
generasi seterusnya.
2. Masyarakat memandang serong kepada pelajar
Kesan kedua yang dihadapi adalah masyarakat akan memandang rendah
ataupun hina kepada mereka dan ini secara tidak langsung mereka akan
memalukan maruah keluarga. Sebagai contoh, apabila seseorang ternampak
sekumpulan pelajar tengah ponteng sekolah, satu-satunya pendapat mereka
terhadap pelajar tersebut adalah mereka adalah “sampah” masyarakat
kerana mereka tidak dapat memberi perkhidmatan kepada masyarat pada masa
depan. Masyarakat juga akan memarahi ibu bapa mereka kerana mereka
tidak dapat mendidik anak-anaknya dengan baik dan mengabaikan
tanggungjawab mereka sebagai penjaga.
3. Masa Depan tidak terjamin
Kesan lain yang akan dihadapi adalah pelajar tersebut adalah mereka
akan ditertawakan oleh rakan-rakan lain sekiranya mereka gagal dan masa
depan pelajar ini akan hancur kerana mereka tidak lagi dapat dipercayai
oleh masyarakat dan negara akan kekurangan bakal peneraju yang
berwawasan.
4. Menjejaskan Peratus Kedatangan Pelajar
Walaupun sudah dinyatakan kesan serta akibat daripada gejala ponteng
sekolah namun risiko yang perlu ditanggung oleh para pelajar disebabkan
gejala sosial ponteng sekolah lebih ditekankan kepada peratus kedatangan
pelajar.
Lazimnya para pelajar yang kerap ponteng sekolah dengan sendirinya
turut menjejaskan rekod kedatangan fail peribadi pelajar. Kesannya lebih
meruncing sekiranya peratus kedatangan pelajar terbabit tidak mencapai
syarat wajib kedatangan harian ke sekolah sebanyak 85%. Justeru,
sekiranya tidak memenuhi syarat tersebut peluang bagi pelajar terbabit
untuk mengikuti peperiksaan akhir tahun turut terjejas.
5. Kesan Gejala Ponteng Sekolah Kepada Guru
Selain melihat kesan gejala ponteng sekolah terhadap para pelajar
sendiri perlu juga dititikberatkan berkaitan implikasi gejala ponteng
sekolah kepada pihak sekolah terutamanya guru-guru. Diantara alasan
guru-guru yang merasa tertekan dengan perlakuan para pelajar yang
terlibat dengan gejala ponteng sekolah.
a. Merasa kerugian kerana tidak dapat memberi ilmu setaraf dengan
pelajar lainnya kepada pelajar yang kerap ponteng sekolah dan akibatnya
memberi kesan kemerosotan terhadap corak pengajaran dan pembelajaran di
sekolah.
b. Mengangu proses pembelajaran pelajar-pelajar lain dan merumitkan
lagi tugas seorang guru kerana terpaksa mencuri masa untuk mengulang
kembali pelajaran yang tertinggal serta tidak difahami oleh pelajar
ponteng.
c. Pelajar yang ponteng sering menganggu kelas dan pelajar lain serta
memburukkan pencapaian mata pelajaran iaitu melibatkan keseluruhan
tahap pencapaian bagi sesuatu mata pelajaran tertentu.
Comments Posted (0)
Post a Comment